Chronische pijn

Chronische pijn of aanhoudende pijn is een wijdverbreid probleem, waarvan meer dan 2 miljoen mensen in Nederland last hebben. Zij kunnen niet doen wat ze willen en passen hun leven voortdurend aan hun pijnen aan. Chronische pijn heeft een grote invloed op je relaties, gezin, vriendschappen en werk.

Aandoeningen

Pijn is chronisch als deze langer voortduurt dan het gebruikelijke verloop van een acute kwetsuur. Typische aandoeningen waarbij chronische pijn optreedt, zijn: artrose, reumatoïde artritis, lage rugpijn, schouder- en nekpijn, hoofdpijn en migraine, pijn bij (de behandeling van) kanker, fibromyalgie, zenuwpijn zoals ischias, aangezichtspijn, pijn bij Herpes Zoster, chronische overbelasting, zoals peesontstekingen, prikkelbare-darmsyndroom, blaasontsteking en endometriose. Bij sommige mensen leidt chronische pijn tot depressie.

Wat kan Tuina bij chronische pijn betekenen?

De laatste jaren zijn verschillende grote, goed opgezette studies gedaan naar de werking van Chinese geneeskunde bij chronische pijn. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het effectief is bij chronische lage rugpijn, artrose, hoofdpijn, migraine en pijn na operaties. Naar andere vormen van chronische pijn is minder onderzoek beschikbaar, maar samengevat is er voldoende bewijs het stimuleren van de meridianen bij chronische pijn kan helpen.

Behandeling

Bij de behandeling van chronische pijn zullen veel Tuina therapeuten beweging stimuleren om energie op te bouwen, moxa toepassen om vastzittend weefsel weer soepel te maken, de doorbloeding op gang te helpen en daarmee de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen aan cellen te herstellen. Zelf zet ik ook kruiden in, om het lichaam te ondersteunen bij het hervinden van evenwicht.